איך לבנות קורס קיץ או קורס מעברים בצורה נכונה?

עוד מעט שנת הלימודים, הלא פשוטה הזו, מגיעה לסיום. הרבה מורים בבתי הספר שאני מלווה מתייעצים איתי איך לצמצם פערים ואיך להוביל את התלמידים למצוינות לימודית. אבל יש כאן לא מעט אתגרים.

מצד אחד, יש לנו רצון להוביל כמה שיותר תלמידים ללמוד ברמות הכי גבוהות ולשאוף להיות בכיתות המצוינות ובמסלולי החמש יחידות.
אך מצד שני, הניסיון שלנו הראה שגם אם דוחפים את התלמידים לרמות הגבוהות, לפעמים הם לא באמת רוצים או שואפים להיות שם. 
ואז נוצר תסכול כפול, גם אכזבה שלי בתור המורה וגם של התלמיד.
גם אני מכירה באופן אישי את התחושה הזו ולכן אני יכולה לשתף במה שעובד למורים שאני מלווה.

1. לשלוח מכתב בסוף השנה לכלל התלמידים וההורים ולציין שבשביל לקדם תלמיד להקבצה גבוהה או לשיבוץ יחידות בגרות גבוה יותר על התלמידים לבצע מספר מהלכים שישוקללו יחד הן בצד הלימודי והן בצד המנטלי.

2. תלמידים שמעוניינים יגישו בקשה מסודרת לרכז.ת המקצוע ויתחייבו להשתתף בכל קורס הקיץ ולעמוד בבחינת ידע בסופו. זהו הציר הלימודי שבו התלמידים יגלו אחריות לימודית והציון יכנס לשקלול הסופי עם היבטי הערכה נוספים.

3. בכדי לבחון את תחושת המסוגלות ומידת ההתמדה, לאורך הקיץ על התלמיד יהיה להגיש מספר יחידות הערכה מתוקשבות שיקבעו מראש. הסיבה ליחידה מתוקשבת ולא רק לעבודה כתובה, זה בכדי לבחון את מידת ההשקעה של התלמיד לאורך הקיץ,  מתי הוא ביצע את המשימות, כמה זמן זה לקח לו והאם ביצע אותן כהלכה. 
אני ממליצה בחום על פלטפורמות דיגיטליות כמו:,GOOL ,moodle, Classit, CampusIL או אופק. שם אני יכולה לשייך משימות ולבחון את כל המדדים שציינתי.

באופן הזה אני בוחנת את מידת הרצינות של התלמיד ונותנת הערכה על ביצוע המשימות בזמן ועל נכונותן. אפשרי גם לבקש לבצע עבודה כתובה או פרוייקט לימודי בהתאם לרוח בית הספר.
זהו למעשה שילוב של הציר המנטלי. אין כאן מטרה להקשות או להכשיל את התלמידים, ההפך. אנחנו רוצים לבחון את מידת הרצינות וההשקעה שלו. הרי זה מה שצריך בכדי להצליח ביחידות לימוד הגבוהות.

4. בסיום הקיץ או בתחילת השנה התלמיד יבצע שוב מבדק ידע על הנושאים שתרגל בקיץ.  ככה נקבל שני מדדים (לפני ואחרי קורס הקיץ) ונוכל להשוות מדדים.

5. עכשיו יש לנו מספר מדדי הערכה. יחד עם רכז.ת המקצוע נחליט על המשקל לכל מדד ונבנה את סרגל המאמצים שלפיו נחליט האם התלמיד עולה או לא להקבצה הגבוהה.
ההמלצה שלי שסרגל המאמצים יהיה מוכן ויוצג בכתב להורים (שלב 1) בכדי להכין את הילד והוריו. 

וככה אנחנו מטמיעים את הציר הלימודי וגם את הציר המנטלי בלמידה. 
באופן הזה אנחנו מעבירים מסר של מצוינות. אנחנו כמורים ניתן את המקסימום מצידנו אך התלמידים חייבים לגלות את האחריות הלימודית, המסוגלות וההתמדה מצידם וככה מפתחים מיינדסט חיובי חזק. 

אם יש לכם שאלות או התייעצויות, מוזמנים לכתבו לי,

שלכם, דר’ ילנה פורטנוב נאמן

#מתמטיקה
#בגרותבמתמטיקה
#מוריםלמתמטיקה
#הערכהחלופית
#ילנה_פורטנוב_נאמן

לשיתוף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן