כל הזמן מודדים אותנו!
אם זה בבית הספר במבחנים ובגרויות,
אם זה במבחני מיון בצבא,
בבחינה הפסיכומטרית,
מבחן לקבלת רישיון לרכב, למקצוע ועוד.
וזה פשוט מעייף נכון???
אך בניגוד לחיינו הבוגרים שבהם יש לנו לפעמים שליטה על כמות המבחנים, בבית הספר הילדים נמדדים כל הזמן.
ואם תשאלו כמעט כל תלמיד איך מודדים את הידע שלו הוא יאמר- מבחנים.
אבל השאלה היא האם אפשר גם למדוד לא באמצעות מבחן, ואם כן איך עושים את זה נכון?
מלא סימני שאלה במאמר אחד 🙂
אז החלטתי להקדיש את המאמר הזה ולעשות קצת סדר במושג הערכה ולתת כמה רעיונות איך לייצר מדידה חלופית למבחן.
תחילה נעשה סדר בשלושה מושגים קשורים:
הערכה Assessment
היא מונח כללי שמתאר את המגוון המלא של שיטות ודרכים לקבלת מידע אודות הלמידה של התלמיד ואת התקדמותו בלימודים.
בחינה Testing
היא סוג של הערכה, כלי או הליך שיטתי, המכיל בדרך-כלל מקבץ שאלות המועברות לכל התלמידים בפרק-זמן קצוב ובתנאים אחידים.
מדידה Measurement
היא הליך לקבלת תיאורים כמותיים בכדי לאפיין בצורה מסוימת את התלמיד.
ועכשיו נעשה סדר לשם מה צריך הערכה? גם כאן נזדקק להגדרה.
אני מאוד אוהבת את ההגדרה של Cooney שמתארת את התפיסה החינוכית של תכניות הליווי שלי:
“הערכה היא חלון לחשיבה של התלמיד ומחוג המכוון את ההוראה”.
הגדרה יותר פרקטית ניתן למצוא אצל אירווין:
“הערכה היא תהליך הסקה שיטתי לגבי התפתחות ולמידה של תלמידים. זהו תהליך של בחירה, איסוף, ניתוח, פירוש ושימוש במידע במטרה לשפר את הלמידה וההתפתחות של הלומד”.
כאן ניתן לראות בבירור כי מטרת הערכה הקיימת בלמידה היא לסייע לתלמידים להתפתח לאורך הלמידה שלהם. אבל האמת הכואבת היא שהרבה מהערכה בבתי הספר מסתכמת רק בקיום מבחנים ופחות עבור תכניות לשיפור הלמידה.
ושלא תבינו אותי לא נכון, הרבה מורים ומנהלים שפונים אליי רוצים לגזור מהמבחנים תכנית התערבות לשיפור וקידום התלמידים, אך זה מתפספס להם לאור תכנית לימודים אינטנסיבית, מחסור בשעות ובעיקר חוסר בכלים להטמעת תהליכים של הערכה חלופית.
וכאן אני באה לסייע
אז בואו נראה איך ניתן לעבור מהערכה של למידה להערכה למען למידה.
הערכה חלופית נועדה להתבצע תוך כדי הלמידה ולא בסופה.
ומטרתה היא לחבר את התלמידים לנושא, לייצר למידה משמעותית של החומר הנלמד, ולקבל מידע רחב ועמוק יותר על ההבנה של התלמידים. במאמרים הבאים אכתוב על המרכיבים של הערכה חלופית ואיך מודדים אותה, אך בינתיים הנה כמה רעיונות להערכה חלופית שתוכלו לעשות בכיתות שלכם.
* ראיון מילולי -המורה שואל את התלמיד שאלות בנוגע לרקע שלו, פעילויות שהוא משתתף בהם, תחומי העניין שלו ועוד.
* תיאור סיפור -מתוך שמיעה או קריאה, התלמיד מספר במילים שלו על הרעיון המרכזי בסיפור או על פרטים ספציפיים.
* משימת כתיבה -התלמיד כותב סיכום, דו”ח או מאמר.
* פרוייקט -התלמיד מבצע משימת חקר בנושא כלשהו בעצמו או בקבוצות קטנות
* ניסוי –התלמיד בונה ניסוי או עושה שימוש באמצעים כלשהם.
* שאלות פתוחות -התלמיד עונה על שאלות פתוחות לפי דעתו לאור התנסות או לימוד.
* תצפית מורה -המורה מתצפת על למידת התלמיד, התשובות שלו, המשימות שעליו עובד והאינטראקציה הכיתתית.
* תלקיט (פורטפוליו) -איסוף משימות של התלמיד כדי לראות התקדמות לאורך זמן.
ואלו רק כמה דוגמאות שתוכלו להיעזר כהערכה חלופית בכיתות שלכם.
מעניין אותי לשמוע באילו כלים להערכה חלופית אתם נעזרים בכיתות ולשתף אותי בדוגמאות שלכם.
ואם קיבלתם ערך מהמאמר הזה אתם מוזמנים לשתף אותו לעוד מורים ואנשי חינוך שזה יכול לעניין אותם דרך לחצן השיתוף למטה
לסיום, אשתף כי תוכלו לקרוא על כל תכניות הליווי, הסדנאות וההרצאות שלי באתר שלי ולהזמין אותם דרך מערכת גפ”ן.
מוזמנים ליצור איתי קשר ולהתייעץ בכל דבר,
שלכם ילנה