הערכה חלופית-מה זה בכלל אומר

מלא סימני שאלה במאמר אחד 🙂 
אז החלטתי להקדיש את המאמר הזה ולעשות קצת סדר במושג הערכה ולתת כמה רעיונות איך לייצר מדידה חלופית למבחן.
תחילה נעשה סדר בשלושה מושגים קשורים:

הערכה Assessment
היא מונח כללי שמתאר את המגוון המלא של שיטות ודרכים לקבלת מידע אודות הלמידה של התלמיד ואת התקדמותו בלימודים.

בחינה Testing
היא סוג של הערכה, כלי או הליך שיטתי, המכיל בדרך-כלל מקבץ שאלות המועברות לכל התלמידים בפרק-זמן קצוב ובתנאים אחידים.

מדידה Measurement
היא הליך לקבלת תיאורים כמותיים בכדי לאפיין בצורה מסוימת את התלמיד.

ועכשיו נעשה סדר לשם מה צריך הערכה? גם כאן נזדקק להגדרה.
אני מאוד אוהבת את ההגדרה של Cooney שמתארת את התפיסה החינוכית של תכניות הליווי שלי:
“הערכה היא חלון לחשיבה של התלמיד ומחוג המכוון את ההוראה”.

הגדרה יותר פרקטית ניתן למצוא אצל אירווין:
“הערכה היא תהליך הסקה שיטתי לגבי התפתחות ולמידה של תלמידים. זהו תהליך של בחירה, איסוף, ניתוח, פירוש ושימוש במידע במטרה לשפר את הלמידה וההתפתחות של הלומד”.

כאן ניתן לראות בבירור כי מטרת הערכה הקיימת בלמידה היא לסייע לתלמידים להתפתח לאורך הלמידה שלהם. אבל האמת הכואבת היא שהרבה מהערכה בבתי הספר מסתכמת רק בקיום מבחנים ופחות עבור תכניות לשיפור הלמידה.
ושלא תבינו אותי לא נכון, הרבה מורים ומנהלים שפונים אליי רוצים לגזור מהמבחנים תכנית התערבות לשיפור וקידום התלמידים, אך זה מתפספס להם לאור תכנית לימודים אינטנסיבית, מחסור בשעות ובעיקר חוסר בכלים להטמעת תהליכים של הערכה חלופית.

לשיתוף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן