להפוך את המתמטיקה לפרקטית

אני שמחה לצרף לבלוג כאן את הכתבה שלי שפורסמה בעיתון ידיעות הנגב ב 16.5.25.

מצרפת את הכתבה עצמה ואת התוכן לקריאה נוחה יותר. תהנו 🙂

ד"ר פורטנוב נאמן, חוקרת בתחום המתמטיקה, מספרת על השינוי הגדול באופי בחינות הבגרות אליהן ניגשו השבוע אלפי תלמידים בנגב – ומנסה לנפץ את המיתוס המרתיע לגבי המקצוע

אלפי תלמידים ניגשו השבוע לבחינת הבגרות במתמטיקה. מדובר אולי במבחן המלחיץ ביותר, זה שלאורך שנים נחשב למורכב ולקשה מכולם. ד"ר ילנה פורטנוב־נאמן, חוקרת בתחום החינוך המתמטי ותושבת כרמית שבנגב, פיתחה מחקר העוסק בפיתוח חשיבה אסטרטגית וביצירת תשתית חיובית ללמידה ולמיינדסט מתמטי.

בעשור האחרון היא מובילה צוותי הוראה, מדריכים, מנהלים ומיזמים חינוכיים ברחבי הארץ, ומייצרת מרחבי למידה חדשניים המבוססים על התפיסה שלה.

"משרד החינוך התפכח והבין שמבנה הבגרויות שהיה עד היום צריך לעבור שינוי", היא מספרת השבוע.
"הבגרויות במתמטיקה נכנסו כבר מהשנה שעברה למתכונת חדשה לחלוטין. הדגש הוא להגיש כמה שיותר תלמידים ל־4 ול־5 יחידות. התלמידים שניגשים ל-3 יחידות ילמדו מתמטיקה יותר יישומית. כלומר, שאלות מתחום המתמטיקה שכל אחד יכול להיפגש איתן – תכנון פיננסי, גיאומטריה. דברים יותר פרקטיים".

זה שינוי חיובי?
"השינוי הזה מבורך. זה שינוי שמגיע ממחקרים שנערכו ב־OECD. צוות פיתוח אדיר עבד על התכנית הזו ונראה את ההשפעות רק בעוד עשור. ייקח זמן עד שנבין אם זה נכון או שלא נכון. האידיאל הוא להפוך את המתמטיקה לפרקטית.
השינוי היה בעיקר ב־3 וב־4 יחידות, הבחינה ב־5 יחידות כמעט ולא השתנתה, אבל יש גם חיסרון לדבר הזה. השאלות דורשות הרבה עניין שפתי, הרבה אוריינות. הטקסטים ארוכים, ולא לכל מורה מתמטיקה יש יכולת לעזור בפענוח של טקסט.
יש כאן קושי לא רק מתמטי, ואז נוצר פער שפתי מאוד גדול ותסכול להרבה מורים מהשיטה החדשה הזאת, אבל אנחנו כרגע עוד לומדים את התוכנית, היא תוכנית נושמת".

בנגב קיים מחסור גדול במורים.
"אין ספק שבנגב יש לא מעט מורים מקצוענים ומצוינים, אבל המציאות מראה שיש לנו מחסור של לפחות 25% מורים. יש מחסור אדיר. משנה לשנה זה הולך ומחמיר.
אנחנו צריכים להבין שאם לא יהיו לנו מורים מספיק מקצועיים, נראה ירידה מאוד גדולה ברמה.
עוד נקודה שחשוב לציין –אנחנו בתקופת מעבר שלא מודעים אליה, הרבה מורים שלימדו 5 יחידות הגיעו לארץ בעלייה מחבר העמים מברית ורבים מהם יוצאים לפנסיה. מדובר במורים שהובילו את לימודי 5 היחידות. הם פורשים ואין לנו תחליף. בהיעדר מורים, יש התפשרות ובפריפריה יש הרבה פחות היצע".

מה עושים?
"יוצרים תמריצים. יש את זה באילת. פעם היה את זה גם בדימונה ובערים נוספות, אבל היום זה כבר כמעט ולא קיים.
צריך לחשוב איך מייצרים תמריצים קבועים יותר, איך יוצרים למורים תוכניות הכשרה חודשיות, ומנסים גם לתת למורים שיגיעו לנגב שכר יותר הולם".

איזה קושי בהוראה יש שפחות שמים עליו דגש?
"בנגב יש תפיסה שצריך להילחם בה.
הרבה ילדים חיים בתחושה שהם לא נולדו מתמטיקאים, מן תפיסה שזה לא בשבילם.
יש מקרים שמורים נלחמים עם ההורים כדי לשכנע אותם שהילדים יילכו להקבצות הגבוהות.
אנחנו רוצים להיאבק עבור התלמידים, אבל האוכלוסייה לא רואה בזה צורך.
זה מיתוס שחייבים לנפץ.
אני עובדת על זה מאוד קשה באמצעות הכנסה של כלים מנטליים לתוך הפדגוגיה.
חשוב לי להסביר שאותי כחוקרת זה לא מעניין אם ילד יעשה 3, 4 או 5 יחידות.
אותי מעניין איך דרך המתמטיקה הילד יצליח לפתח חוסן, מסוגלות, מצוינות אישית – גם אם זה בלימודי 3 יחידות.
אם הוא הצליח להשתמש במתמטיקה כדי לפתח את המיומנויות האלה ולפרוץ לעצמו את הדרך – אז עשינו את זה.
הדלת בהמשך תיפתח בפניו, וזה לא משנה באיזו רמת למידה זה מתבצע".

ענר חיים

לשיתוף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן