אוטוטו אנחנו מסיימים שנה מורכבת מאוד, והמציאות היומיומית הפכה לאתגר אמיתי עבור כולנו. הקושי נוגע כמעט בכל תחום, והילדים שלנו חיים במציאות שאינה פשוטה כלל. גם אני, כאמא, מוצאת את עצמי מנסה כל הזמן לאזן בין הבית, הקריירה והדאגה לילדים, ולפחות לנסות ליצור עבורם שגרה לימודית מסוימת. מתוך המקום הזה נולד הרעיון לפתח פעילות חקר קטנה שתוכל לקדם את הלמידה בצורה מעניינת, גם כשהילדים במסגרת בית ספרית וגם כשנאלצים ללמוד מרחוק.
אז בין אם אתם מורים שמחפשים פעילות מעניינת לכיתה או הורים שרוצים להעביר זמן איכותי עם הילדים בבית – הנה משימה פשוטה ומהנה שתשלב חקר, יצירתיות ומתמטיקה
אני מקווה שתמצאו את הרעיון הזה מעניין, מהנה ומועיל, ואשמח לשמוע איך הוא עובד עבורכם.
המשימה:
הילדים מתבקשים לענות על השאלה: “כמה דבש יכול להכיל תפוח?”
מדובר במשימה שמזמינה אותם לחקור, לחשב ולהעריך באמצעות כלים פשוטים.
1. שלב השערה: לפני שמתחילים, כל ילד יתבקש לנחש: כמה כפות דבש לדעתו נכנסות לתוך תפוח אחד? ניתן לכתוב את ההשערות על לוח בכיתה או על דף בבית
2. שלב המדידה: לכל תלמיד/ילד יינתן תפוח וכלי למדידת דבש – אפשר להשתמש בכפית, כף או כל כלי מדידה אחר שנמצא בהישג יד. השלב הראשון הוא לרוקן את ליבת התפוח כך שיישאר חלול באמצע
3. שלב הניסוי: כל תלמיד יתחיל למלא את התפוח בדבש, תוך כדי ספירת כמות הכפות (או כפיות) שנדרשו כדי למלא אותו לגמרי. זהו הזמן להפעיל גם תצפית – האם התפוח התרחב או התכווץ תוך כדי מילוי? האם הדבש נשפך? אלו תובנות התלמידים יכולים להסיק.
4. שלב חישוב: כעת הילדים יוכלו לחשב את כמות הדבש שנכנסה לתוך התפוח, ולבחון האם השערתם הראשונית הייתה מדויקת או רחוקה מהמציאות.
5. ניתוח ודיון: לאחר הניסוי, מתקיים דיון: מה היו הגורמים שהשפיעו על התוצאה? איך אפשר היה לשפר את המדידה? איך זה קשור לנפח ומשקל? ניתן גם לדון במושגים כמו נפח של גופים וחישובים רלוונטיים לעומק.
המשימה מאפשרת לילדים לקדם גמישות מחשבתית ומעודדת חקר עצמאי, מפתחת הבנה של מושגים מתמטיים בסיסיים כמו נפח ומשקל, ומאפשרת לתלמידים לחקור בצורה מהנה תוך חיבור לעולם סביבם. בנוסף, הפעילות פשוטה מספיק כדי ליישם אותה גם בבית וגם בכיתה, בהתאם למגבלות ולצרכים.
בכיתה, אפשר לחלק את הילדים לזוגות או קבוצות, בעוד בבית ניתן לעשות זאת יחד כמשפחה, כאשר כל ילד משתתף בחשיבה, בניסוי ובהשערות.
התאמות נוספות:
*תלמידים בכיתה א’ עד ד’: המשימה מתאימה כתהליך חוויתי ואינטואיטיבי להבנת נפח ומדידה, ללא צורך בחישובים מורכבים.
*תלמידים בכיתות ה’ ומעלה: כאן ניתן להרחיב את המשימה להיבטים מורכבים יותר כמו אחוזים, יחסי נפח, ואף עבודה עם משקל מדויק לחישוב הפרשי משקל.
*בבית: מתאים כפעילות כיפית להורים וילדים, שמעוררת חקר ושיח סביב מתמטיקה יומיומית.