איך לומדים מטעויות- הסיפור של נטע לצד טיפים פרקטיים

כולנו יודעים שרגע החזרת מבחנים לתלמידים, יכול להיות מאוד רגיש.
לי זכור לא מעט סצנות שמתרחשות אחרי שתלמידים עוברים ברפרוף על המבחן.
חלק מהתלמידים מתמלאים באושר ומתחילות צעקות של “יש” באוויר.
חלק נוסף מקפל את הבחינה בתחושת בושה ומחביא אותו עמוק בתיק,
וחלק יוצרים טיילת עד חדר המורים עם תלונות “המורה למה הורדת לי ציון, תעלי לי…”.
כמובן כאן, זה לא מסתיים.
בערב יכולה להתקבל שיחת טלפון מהמחנכת שבה צריך להסביר על ציוני הכיתה לצד הודעות על גבי הודעות של הורים מאוכזבים.
וכך במקום שהמבחן יהווה כלי הערכה של ידע ושליטה הוא הופך להיות פקטור שיפוטי עבור התלמידים ועבורי בתור המורה בכיתה. מדובר בחוויית תסכול.

אבל אפשר אחרת.
וכדי לתאר לכם זאת, אני רוצה לשתף אתכם בסיפור של נטע, מורה לחטיבת ביניים שמלמדת בתיכון במרכז הארץ. נטע השתתפה בתוכנית הליווי שהובלתי בצוות בית הספר ויחד עשינו תהליך מנטורינג מקצועי בכיתות שהיא מובילה.
נטע שיתפה אותי שהיא משקיעה רבות בבדיקה של כל מבחן. כותבת הערות ומשוב אך מרגישה שיש פחות לקיחת אחריות של התלמידים והעיקר עבורם זה הציון.
זו הייתה הזדמנות נהדרת עבורי להטמיע עם נטע את פדגוגיית למידה מטעויות וכך התלמידים לא רק ילמדו על הטעויות שלהם אלא גם יקחו אחריות על המבחן והלמידה שלהם.

כאן אתאר לכם מה עשינו שלב אחרי שלב לצד טיפים שיוכלים לעזור גם לכם להטמיע את הפדגוגיה אצלכם בכיתה.

ארבעת השלבים האלו הם גינריים ויכולים להתאים לכל מקצוע וזה היופי בפדגוגיה הזו.
הערך המוסף בשיעור לימוד מטעויות הוא הרבה מעבר למה שנראה לעין. לא מדובר ב”תיקון מבחן” שעושים בבית , אלא על גילוי אחריות על הטעיות, על הלמידה ועל המבחן עצמו.
וככה המסר שאנחנו מעבירים לתלמידים שזה בסדר לטעות, במיוחד במתמטיקה ומכל טעות ניתן ואף חשוב ללמוד.
ברמה האישית, נטע שיתפה אותי שאחרי שעשתה את השיעור בשתי כיתות שלה, אירוע חלוקת המבחנים היה פחות לחוץ ומתוח עבור התלמידים ורמת החרדה שלהם ירדה. התלמידים הסתכלו על המבחן בצורה יותר מכילה ומבוקרת ואפילו ניגשו אליה מספר תלמידים וביקשו הערות על הטעויות שלהם.
נטע יצאה בחוויה חיובית ומעצימה עם רצון להמשיך להטמיע את הפדגוגיה בעוד כיתות שלה.
אני כלכך גאה בה ובתלמידיה על התהליך שעברו ואין לי ספק שנראה עוד פירות מהתהליך הזה.

לשיתוף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן