איך נראית משימת חקר כהערכה חלופית במתמטיקה

במאמרים הקודמים כתבתי רבות על נושא הערכה חלופית במתמטיקה (מוזמנים לראות כאן).
ולא רק שזו דרך אלטרנטיבית למבחנים, בעיני הערכה חלופית מייצרת חווית למידה אחרת כזו שמייצרת שיעורים מעניינים במתמטיקה ומייצרת מיינדסט מתמטי חיובי.
לא סתם בתוכניות ליווי שלי אני מקדישה לא מעט מפגשים בכדי לפתח עם הצוותים משימות להערכה חלופית, כי אלו מייצרים שיעורים מעניינים שגם התלמיד וגם המורה נהנים בהם וכך באמת נוצרת למידה משמעותית.
(אם תרצו לקרוא בהרחבה על תכניות הליווי שלי תוכלו למצוא זאת כאן)

בכדי שמשימת חקר תיחשב להערכה חלופית ולא רק משימת כיתה צריכים להיות מספר קריטריונים:

  • המשימה צריכה להיות בקנה אחד עם מטרות והתכנים של תכנית הלימודים. כך היא אכן יכולה להיחשב כאמצעי להערכה ולא רק משימת העשרה.
  • משימה המאפשרת פתרונות שונים. (למשל: מציגים נוסחה מתמטית בדרך אחרת)
  • משימה שאינה מובנית בצורה חד-משמעית, ואין דרך אחת לפתור אותה. כך התלמיד יכול להפעיל את שיקול דעתו בבחירת הידע המתאים למשימה.  
  • משימה בעלת משמעות אישית לתלמיד, מעניינת, מאתגרת, פרובוקטיבית ומושכת, וגורמת לתלמיד להתמיד בנושא.
  • משימה המספקת הזדמנות להערכה עצמית ולרפלקציה.
  • מטלה שביצועה מתמשך לאורך זמן, והיא דורשת תכנון וביצוע חקירה (לפחות שני שיעורים למשימת חקר קצרה).
  • משימה שמאפשרת עבודה בצוות.
  • מחוון ברור שיתאר את מידת הערכה לפי קריטריונים מוגדרים (לדוגמא, רמת תוצר, איכות המידע, עבודת צוות, עמידה בזמנים, דוחות התקדמות) שיוצג לתלמידים בתחילת המשימה.

למשימת חקר ככלי להערכה חלופית קיימים יתרונות בולטים:

  • מאפשר לתלמידים להציג יכולות מגוונת מלבד מהירות ודיוק (איכות עבודה מדעית לא תמיד נמדדת במהירות ההגעה לפתרון).
  • ארגון הלמידה והחשיבה נעשה באופן עצמאי.
  • נותן לתלמידים להבין כי יש במתמטיקה יותר מאשר שינון וזכירה, אלא תהליכי פתרון בעיות.
  • משימות מעניינות בעלות משמעות שמגבירות עניין ומוטיבציה ללמוד.
  • לא קוטע את הרצף הלימודי, ההערכה מתרחשת תוך כדי הלמידה.
  • מידע איכותי יותר על ההבנה של התלמידים, על תפיסות ושגיאות מוטעות בהטמעת התוכן.
  • מאפשר קבלת החלטות על דרך ההוראה.
  • מאפשר הכללת משימות בעלות משמעות בתכנית הלימודים.

אז איך נראית כזו משימה?
הנה דוגמה נהדרת ברוח חג הט”ו בשבט שבדיוק מסמל את תקופת סיום המבחנים.
באחד מהתיכונים שאני מלווה, הצעתי לצוות המורות של 3 יחידות להתאים את הערכה הפנימית של השאלון הראשון בצורה של הערכה החלופית. משום שחג ט”ו בשבט מתקרב חשבתי שזה יהיה נהדר לאפיין ולנתח עם התלמידים את הפירות המיובשים והנה אחד מהרעיונות שהצעתי להם למשימת חקר: השוואת הערך הקלורי בפרי מיובש אל מול פרי טרי.

  1. התלמידים מתחלקים לקבוצות וכל קבוצה צריכה לבחור מספר פירות מיובשים ולהשוות את הערכים התזונתיים. התלמידים צריכים לחפש מידע לגבי הערך הקלורי של כל פרי, פחמימות, שומנים, סוכריים.
  2. עליהם יהיה לנתח באמצעות מושגי היחס והאחוז את ההבדלים בין הפירות המיובשים לטריים.
  3. עליהם יהיה לייצר דיאגרמת מקלות המשווה בין כל הפירות המיובשים לפי הקריטריונים.
  4. בסופו של דבר עליהם להגיש דוח מסקנות והמלצות לתזונה נכונה של כל אחד מהפירות.
  5. ניתן לעשות גם השוואה של סל קנייה ברשתות המזון בשכונה ולתת לתלמידים לחפש את סל הקנייה המשתלם ביותר ולכתוב דו”ח המשווה בין הרשתות.
  6. התלמידים יוכלו להציג את הממצאים באופן ויזואלי (פוסטר, מצגת) לצד דו”ח המלצות כתוב.

כפי שניתן לראות יש כאן את כל הקריטריונים למשימת חקר. ומה שמקסים במשימה הזו זה שהיא יכולה להתאים מגילאי היסוד ועד התיכון.

מקווה שהמאמר הזה סיפק לכם רעיונות לקדם בעצמכם משימות חקר.
מוזמנים לכתוב לי בתגובות מה חשבתם ולשתף את המאמר מורים נוספים.

#הערכהחלופיתבמתמטיקה
#הערכה_חלופית
#ילנה_פורטנוב_נאמן
#העצמת_למידה_במתמטיקה
#גישות_הוראה_במתמטיקה

לשיתוף

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן