חקר במתמטיקה בדרך יצירתית-הסיפור של יפעת לצד טיפים פדגוגיים

אני מדברת רבות על החשיבות של חקר במתמטיקה.
מבחינתי זו הדרך המיטבית ביותר לייצר למידה משמעותית, כזו שמעניינת את התלמידים, יוצרת אצלם הבנה מעמיקה ויותר מהכל מייצרת להם תפיסה חיובית על המתמטיקה.
והיום החלטתי לשתף אתכם בדוגמא קיימת של המורה יפעת. 
חשוב שתקראו את כל המאמר ובמיוחד את הנקודות המשמעותיות בסוף שיכולות לסייע לכל מורה ליישם זאת.

יפעת מלמדת בתיכון בדרום הארץ. אני מלווה אותה ואת הצוות שלה כבר למעלה משנתיים בתוכנית ליווי צמודה. ואותה אני מכירה באופן אישי כסטודנטית שלי בתכנית ההסבה במכללה שבה אני מרצה.
מטרת התכנית שיצרנו לבית הספר היא לקדם את המתמטיקה הן בהיבט הלימודי והן בהיבט המנטלי.
הצוות רצה פרקטיקות יישומיות איך לאפשר למתמטיקה להיות יותר מעניינת ומגוונת ואיך להוריד את מפלס החרדה והלחץ מהמקצוע.
לשמחתי השילוב של השניים הוא המומחיות שלי 🙂
הקדשנו מספר מפגשים ללימוד של פדגוגיות חקר ומשימות ביצוע במתמטיקה דרך הוראה דיפרנציאלית. כלומר לייצר הוראה שהתלמידים פעילים, יוצרים וחוקרים בעצמם את המתמטיקה אך בסגנונות למידה שונים, דרך תנועה, ויזואליזציה, הקשבה ועוד. 

יפעת שמלמדת בכיתות ח’ התחילה ללמד את משפט פיתגורס.
נושא, שאיך נאמר, דיי טכני ושטחי עבור מרבית התלמידים.
זו הייתה הזדמנות נהדרת עבורי לייצר עם יפעת שיעור חוויתי כזה שימחיש לתלמידים את היופי שבמשפט ואיך הוא בכלל סייע לאנשים לפני אלפי שנים ויכול לסייע לנו היום.

שלב 1 חקר עצמי:
זהו חלק משמעותי שבו התלמידים הם הפעילים והחוקרים. הם קיבלו דף עבודה והיו צריכים לחקור לפי הנחיות את הצלעות של הריבוע ולבחון את הקשר ביניהן.

שלב 2 הבנה דרך התנסות וגילוי:
זהו השלב הכי כיפי. כל הילדים (וגם אנחנו המבוגרים 🙂 ) אוהבים לשחק. אז החלטנו לתת לתלמידים להיות חוקרים דרך פעילות משחקית וחוויתית.
החלטנו לתת להם לבחון את נכונות משפט פיתגורס דרך היטלי הצל של עצמם.
תלמידים שסיימו את השלב הראשון יצאו החוצה ובאמצעות מטר מדדו את שלושת האורכים:
*הגובה שלהם
*אורך הצל שלהם
*המרחק בין קודקוד הראש וקודקוד הצל.
(ד”א זה בסיס נהדר לשיעור על דמיון משולשים, יחס, חישוב זוויות בטריגו’ ועוד).

לאחר מכן, הם בדקו את נכונות של משפט פיתגורס דרך הצבת כל הגורמים במיקום בנוסחה.
והפלא ופלא המשוואה התבררה כנכונה גם בחיים עצמם 🙂
ובלי קשר לא משנה מתי ואיפה, בכל מקום שבו שני ניצבים יפגשו, משפט פיתגורס ימשיך להתקיים וזו העוצמה המדהימה של הוכחות מתמטיות.

לסיום, אשתף כי תוכלו לקרוא על כל תכניות הליווי, הסדנאות וההרצאות שלי באתר שלי ולהזמין אותם דרך מערכת גפ”ן.

מוזמנים ליצור איתי קשר ולהתייעץ בכל דבר,

באהבה,
ילנה

לשיתוף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן