לא מזמן קיבלתי הודעה שחיממה את ליבי והזכירה לי למה אני עושה את מה שאני עושה.
אייל שלמה, מדריך ומורה יוצא דופן למתמטיקה שהשתתף בהשתלמויות שלי, שיתף אותי בתהליך ייחודי ומרגש שהוא פיתח בכיתתו – תהליך שהפך את המבחנים מ"מדד ציונים" קר אל כלי משמעותי ללמידה וצמיחה אישית.
החלטתי לשתף אתכם כאן בתהליך שלו שתוכלו לקבל השראה ולחשוב איך תוכלו ליישם זאת גם אצלכם בכיתה.
וד"א אם אתם מורים ל 4 יחידות ממליצה ממש להתחבר לקבוצת הווטסאפ של אייל כי זה פשוט מכרה של זהב.
איך הכל התחיל?
במהלך ההדרכה שלי עם אייל ועם יתר מורי המתמטיקה בבית הספר, עסקנו בשאלות העמוקות ביותר שמעצבות את תפקיד המבחן בחינוך:
מהי מהות המדידה?
האם מבחן הוא רק כלי להערכה?
או אולי הוא יכול להפוך למנוף לפיתוח רפלקציה, חיזוק תחושת המסוגלות, והעצמת תהליך הצמיחה האישית של התלמידים?
התשובות לשאלות האלו היוו את הבסיס לשיטה שפיתחתי – גישת המיינדסט המתמטי. גישה זו רואה במתמטיקה הרבה מעבר ל"פתרון תרגילים". היא מציעה הסתכלות חדשה, שבה מתמטיקה היא תשתית לפיתוח מיומנויות מנטליות, כמו:
- למידה מטעויות
- חיזוק ביטחון עצמי
- טיפוח תחושת מסוגלות
- עידוד התמדה ונכונות להתמודד עם אתגרים
השינוי בכיתה של אייל
אייל החליט ליישם את העקרונות האלו בכיתתו בצורה פורצת דרך. במקום להחזיר מבחנים עם ציון מספרי בלבד, הוא עשה מהפך בגישה. המבחנים שלו הפכו ממסמך סופי למסמך פתוח ללמידה, חקירה ושיפור עצמי.
איך זה עובד?
- מבחנים ללא ציון:
המבחנים מוחזרים לתלמידים ללא ציון מספרי! - טופס למידה מטעויות:
לפני שהתלמידים מקבלים את הציון, הם מתבקשים למלא טופס מיוחד שפיתח אייל, הכולל:- ניתוח הטעויות שביצעו
- הסבר על מה שהם למדו מהטעויות
- תכנון ברור לשיפור בפעם הבאה
- גישה שוויונית:
הציון ניתן רק לאחר שהתלמידים מסיימים את תהליך הרפלקציה.
וזה לא משנה אם הציון הוא 60 או 90 – התהליך מדגיש שלכולם יש מקום לצמוח וללמוד מהטעויות שלהם.

איך זה משפיע על התלמידים?
האם זה היה קל? לא!
האם התלמידים קיבלו זאת מיד? לא!
אבל אייל ציין כי היה מאוד נחוש בגישה שלו ולא ויתר. עם הזמן גם התלמידים ואף ההורים הבינו את הרציונל מאחורי הגישה הייחודית שלו למבחנים והתחילו לשתף פעולה.
השינוי שיצר אייל בכיתתו הוא עצום. התלמידים שלו אינם רואים עוד את המבחן כגורם מלחיץ או שופט, אלא כתחנה חשובה במסע הלמידה שלהם. הם לומדים לנתח את התהליך, להבין איפה טעו, ולהפוך את הטעויות האלו להזדמנויות לצמיחה.
אייל הסכים באדיבותו שאשתף אתכם בטופס הייחודי שפיתח. אם אתם מורים או הורים ורוצים לעזור לילדים שלכם ללמוד איך לצמוח מטעויות – אני מזמינה אתכם לכתוב לי בתגובות, ואשלח לכם את הטופס בשמחה.
לסיכום
בסופו של דבר, כולנו לומדים מטעויות. הטעויות הן חלק מהדרך להצלחה, וכלים כמו אלו שאייל פיתח יכולים לשנות לא רק את גישת התלמידים למתמטיקה, אלא גם את הדרך שבה הם מתמודדים עם אתגרים בחיים.
אז בואו נזכור: הצלחה אמיתית לא נמדדת בציונים, אלא בצמיחה, בלמידה וביכולת להמשיך קדימה – גם כשקשה.
יחד, נוכל לשנות את התפיסה ולהעניק לילדים שלנו את הכלים שהם באמת צריכים לחיים.
#למידה_מטעויות #מבחנים #מתמטיקה #מורים #מיינדסט #ילנה_פורטנוב_נאמן